Trzydzieści lat temu ludziom wydawało się, że w XXI wieku roboty zdominują ludzkie życie. Przewidywania nie sprawdziły się, ale każdy entuzjasta może zbudować swojego robota.
Lego Mindstorms EV3 jest najnowszym wydaniem systemu do konstruowania i programowania robotów, dostępnym w sprzedaży od września 2013 roku. W ciągu trzech lat spędzonych na przygotowaniu tej wersji, unowocześniono stylistykę, ulepszono sprzęt oraz oprogramowanie.
Mózgiem systemu jest programowalny „inteligentny” klocek EV3, to on jest komputerem centralnym i to dosłownie. Klocek ten ma własny mały ekran, klawisze, działa pod kontrolą systemu operacyjnego Linux. Ma swoją pamięć RAM, porty do podłączania czujników i silniczków, porty USB i Bluetooth do podłączania do dużego komputera oraz własne zasilanie bateryjne. EV3 jest sterownia robota, zawiaduje wszystkimi czujnikami i serwomotorami według zadanego programu.
Serwomotory to mięśnie robota, są w dwóch rodzajach, duże zapewniają większą siłę, kosztem większych gabarytów i powolności działania, średnie mają bardziej kompaktowy rozmiar i są szybkie, kosztem mocy. Umożliwiają robotowi samobieżne poruszanie się, sięganie po przedmioty i inne działania wymagające przemieszczania się w przestrzeni. Szkieletem robotów są klocki znane z serii Lego Technics.
W skład zestawu wchodzą też róznego rodzaju czujniki, które są dla robota zmysłami. Czujnik dotyku rozpoznaje trzy stany, dotknięcie, zderzenie i zwolnienie. Przy jego pomocy można zaprogramować robota aby jechał aż do napotkania przeszkody, bądź wykrywał kiedy otworzą się drzwi. Czujnik koloru rozpoznaje siedem różnych kolorów i mierzy natężenie światła. Dzieki niemu robot może rozróżniać przedmioty przy sortowaniu lub kierować się jak ćma do lampy. Czujnik podczerwieni wykrywa obiekty przed sobą, w celu np. ominięcia ich, a także rozpoznaje komendy wydawane robotowi z pilota.
Siłą Mindstorms jest dopracowanie elementów i systemu jako całości, pod tym względem jest produktem unikalnym. Konstruktor ma do dyspozycji elementy, które w łatwy sposób można łączyć na wiele sposobów oraz środowisko programowania, które jest intuicyjne i polega na łączeniu odpowiednich bloczków akcji i decyzji. Wgrywamy program do mózgu robota i od razu widzimy go działaniu. Robotem można też przy pomocy odpowiedniej aplikacji sterować za pomocą telefonu z system Android lub iOS.
Więcej informacji na oficjalnej stronie Lego Mindstorms
Źródło grafiki: robotsquare.com