Nie matura, lecz chęć szczera zrobi z ciebie miliardera. Ścieżki wielu legendarnych postaci bynajmniej nie wiodły przez szkolne ławy.
Richard Branson zakończył formalną edukację w wieku lat 16. Miał dysleksję w czasach, kiedy uważano tę przypadłość za fanaberię. W biznesie poszło mu zdecydowanie lepiej niż w szkole – uruchomił kilkaset firm, z czego najbardziej znane działają pod marką Virgin, w tym firma, która ma obsługiwać turystyczne loty orbitalne, Virgin Galactic. Jego majątek wyceniany jest na 3 miliardy funtów.
Ingvar Kamprad również cierpiał na dysleksję. Przestał uczęszczać do szkoły w wieku lat 17 i założył wysyłkowy sklep z meblami. Dzisiaj marka Ikea znana jest na całym świecie, a osobisty majątek jej założyciela przed śmiercią szacowany był na około 1.7 miliarda dolarów.
Henry Ford w wieku lat 16 przeprowadził się z rodzinnej farmy do Detroit, gdzie zaczął pracować jako praktykant w warsztacie samochodowym. On również był dyslektykiem, miał spore trudności z poprawnym pisaniem. Natomiast wymyślona przez niego ruchoma taśma produkcyjna ze zmianowym systemem montażu samochodów uczyniła zeń bajecznie bogatego człowieka, w przeliczeniu na dzisiejszą wartość dolara zakumulował ich prawie 200 miliardów.
Paradoksalnie dzięki dysleksji i trudnościom, jakie napotkali w tradycyjnej szkole, wszyscy wspomniani panowie skrócili swoje męki edukacyjne w dość wczesnym wieku. Nie znali być może czynności życiowych organizmów jednokomórkowych, pantofelków, tudzież euglen. Nie potrafili prawdopodobnie obliczyć masy molowej wybranych związków organicznych. Nie byli raczej w stanie sformułować prawa Pascala. Za to realizowali swoje pasje i nowatorskie pomysły, które uczyniły świat lepszym dla nas wszystkich. A niejako przy okazji dobrze zarobili.
Strach pomyśleć, jak dalece bardziej świat byłby rozwinięty, gdyby nie obecny system szkolny, który formatuje wszystkie umysły na jedną modłę, zaśmieca mózgi nadmiarem absurdalnie niepraktycznych informacji, zamiast kształcić umiejętność samodzielnego myślenia, rozwijać innowacyjność i przedsiębiorczość.
Źródło grafiki: (C)_ Piotr Mańkowski