Firma SpaceX dostarczyła już na orbitę kanadyjskiego satelitę pogodowego „Kasjopeja”. Podobny kurs może zamówić każdy, kto ma do wydania 56.5 milionów dolarów.
SpaceX (skrót od Space Exploration Technologies Corporation) jest jedną z dwóch prywatnych firm, które podpisały kontrakt z NASA na komercyjne loty dostawcze na Międzynarodową Stację Kosmiczną, ale też świadczy usługi innym podmiotom, ostatnio właśnie Kanadyjskiej Agencji Kosmicznej. Są to stosunkowo tanie eskapady, gdyż dla porównania jednorazowy start wahadłowca, takiego jak wycofany z użytku Discovery, kosztował 450 milionów USD, a więc ośmiokrotnie drożej.
Firma została założona w 2002 roku przez Elona Muska, znanego wcześniej jako współtwórca systemu płatności internetowych PayPal. Genialny inżynier, rzutki biznesmen i zarazem playboy, chce zmieniać świat będąc jak Nikola Tesla i Henry Ford naraz. SpaceX rozwija się bardzo dynamicznie, w ciągu kilku ostatnich lat dziesięciokrotnie zwiększając zatrudnienie. Do lotów na orbitę wykorzystuje rakietę nośną Sokół 9 własnego projektu. Namalowane na jej boku logo przypomina trochę nasz polski Orlen, ale tu Orzeł, tam Sokół, więc pewnie wszystko jest jak należy.
Rakieta jest dwustopniowa, pierwszy stopień wykorzystuje dziewięć silników Merlin. Producent zapewnia że rakieta potrafi wykonać misję nawet gdyby doszło do utraty ciągu dwóch z tych dziewięciu silników. Każdy silnik rakiety zapewnia siłę ciągu porównywalną z silnikami pięciu samolotów Boeing 747 na pełnej mocy. A wraz ze wzrostem wysokości efektywna siła ciągu rośnie, jako że rakiecie ubywa masy ze względu na spalone paliwo, a także ze względu na zmniejszający się opór coraz rzadszego powietrza.
Drugi stopień wykorzystuje pojedynczy silnik Merlin, może być odpalany kilkukrotnie w celu wyniesienia ładunków na różne orbity. Rakieta przy starcie waży około 505 ton. Silniki pierwszego stopnia działają przez 180 sekund, silnik drugiego stopnia przez 375 sekund i pozwalają wynieść na orbitę geostacjonarną niecałe 5 ton ładunku w kapsule Smok (Dargon). W przyszłości Smok będzie dostosowany do przewożenia pasażerów. Wstępne projekty Dragona 2 wyglądają niczym wyjęte z Gwiezdnych wojen. To coś więcej niż obły prom kosmiczny – to znak, że nadeszła nowa era podboju kosmosu.
Tunguska galeria zdjęć z historii dokonań SpaceX
Więcej informacji oraz cennik jest na stronie firmy SpaceX
Źródło grafiki: pixabay.com
Falcon weryfikuje poprawność odpalenia wszystkich 9 silników i pozwala na ich wyłączenie jeżeli jakieś z parametrów są niezgodne z normalnymi odczytami. Super sprawa ze można anulować start a nie jest się skazanym na późniejsze zniszczenie rakiety w locie.
Ciekawostką jest fakt, że Elon Musk zaoferował pomoc Dreamlinerom, którym psują się ostatnio baterie. Korzystają one z baterii litowo-jonowych, które są bardzo lekkie, lecz także mogą dostarczyć sporych problemów. Musk zdradził na Twitterze, że jest w kontakcie z głównym inżynierem Boeinga. Baterie SpaceX działają w statkach kosmicznych i rakietach, które narażone są ona wielokrotnie większe obciążenia niż samolot pasażerski, dlatego powinny zdać egzamin także w Dreamlinerze.
Elon Musk to megaloman? Może troszkę. Ale weźmy choćby Teslę. Nie wynalazcę Teslę, ale motoryzacyjną firmę Elona Muska – Tesla Motors. Giełda wywindowała jej wartość w ciągu ostatnich miesięcy do 20 mld dolarów! Na pierwszy rzut oka to szaleństwo, bo Tesla Motors wyprodukowała w 2012 r. zaledwie 21 tys. pojazdów. Jej konkurenci – giganci z Forda, General Motors czy Toyoty – tyle produkują dziennie, a mimo to ich giełdowa wycena jest tylko kilkakrotnie większa. Na dodatek Tesla w tym roku – po 10 latach działalności – po raz pierwszy zanotowała zyski.
Nie wiem jak do tej pory było z wiedzą innych na temat tej barwnej osoby jak Elon Musk, ale po ostatnich doniesieniach medialnych pewnie większość go już kojarzy. Chodzi mi o doniesienia o Hyperloop, a więc o nowym rodzaju transportu, idealnym na średnich dystansach. Musk zauważył, że na dystansach mniej więcej 500-600 km (nie większych niż 1500 km) nie opłaca się korzystać z samolotów, ponieważ podróż na lotnisko, odprawa itp. trwają dłużej, niż sam lot. Z drugiej strony to trochę za daleko na podróż samochodem, czy nawet pociągiem. Konkretnie zajął się trasą Los Angeles – San Francisco. Koncepcja Hyperloop ma być rozwiązaniem tego problemu (transportu na średnich dystansach). Hyperloop to w olbrzymim skrócie rura, w której poruszają się kapsuły transportujące pasażerów, a które mogą rozpędzić się do prędkości 1200 km/h.
SpaceX niedawno testował nowe silniki Merlin 1D do Falcona. Wykorzystują one naftę jako paliwo, a ciekły tlen jako utleniacz. Produktami takiej reakcji jest dwutlenek węgla i woda (jeśli następuje spalanie całkowite).
Już z chwilą zakończenia programu Apollo mogło się wydawać, że wkrótce nastąpi era tanich i regularnych lotów na niską orbitę okołoziemską przy użyciu floty wahadłowców kosmicznych. Regularne loty miały drastycznie obniżyć koszty lotów kosmicznych. To z kolei mogło rozbudzać nadzieję na szybki powrót człowieka na Księżyc. Dziś już wiemy, że tak się nie stało.