Dynamiczna układanka matematyczna zaprogramowana w jeden weekend przez 19-letniego Włocha, Gabriela Cirulli pozbawia wolnego czasu miliony ludzi.
Zasady gry są proste i bardzo łatwo jest zacząć grać. Działamy na planszy o wymiarach 4×4, na której są pola puste oraz pola wypełnione liczbami. Zaczynamy od dwóch dwójek. Ruch polega na zagarnięciu wszystkich liczb w jedną stronę, wyrównaniu ich w górę, w dół, w prawo lub w lewo. Pola z dwoma takim samymi liczbami są sumowane, z dwóch dwójek otrzymujemy czwórkę, z dwóch czwórek ósemkę i tak dalej. Każdy połączony kafelek uzyskuje właściwy nominałowi kolor. Dodatkowo po każdym ruchu jedno wolne pole jest losowo zapełniane przez dwójkę lub czwórkę. Celem gry jest osiągniecie pola z wartością 2048. Gra kończy się, kiedy wszystkie pola są zapełnione i nie ma dalszych ruchów.
Sprawa wydaje się banalna, ale faktycznie cel jest bardzo trudny do osiągnięcia. Żeby otrzymać sumę 2048 trzeba do siebie dodać 1024 dwójek i to przy założeniu, że wszystko się układa idealnie, nie ma żadnych pustych ruchów, mniejsze liczby nie blokują sklejania większych, potrafimy ciągle sklejać pola, żeby zachować puste pola na kolejne ruchy. W rzeczywistości wymagana ilość ruchów będzie większa, a im dalej w las, tym trudniej uniknąć zblokowania. Jednak niczym na strzelnicy w cyrku, cel wydaje się na tyle w zasięgu ręki, że gra wciąga na wiele godzin.
Od marca grę wypróbowało 4 miliony osób, które grały 42 miliony razy, z czego mniej niż jeden procent prób zakończyło się osiągnięciem celu. Niesamowita popularność gry została dostrzeżona na blogu Wall Street Journal. Projekt jest niekomercyjny, sam Gabriele otwarcie przyznaje, że inspirował się innymi grami – 1024 firmowaną przez Veewo Studio oraz Trójkami napisanymi przez Ashera Vollmera. Dostępność kodu źródłowego sprawiła, że gra 2048 jest dostępna w wielu wariantach również na smartfonach. O popularności gry może też świadczyć, że wielu osobom wydaje się, że to Trójki i 1024 są pochodnymi dziełami, a nie odwrotnie.
Gra na przeglądarki jest dostępna tutaj
Źródło grafiki: screenshot
„sam Gabriele otwarcie przyznaje, że inspirował się innymi grami ” – inspirował? to takie określenie na bezczelną kradzież? nie warto promować kradzieży. http://www.makoweabc.pl/2014/03/2048-to-klon-threes-nie-dajmy-zlodziejom-wygrac/
No u mnie delikatnie ponad 31k i byłem prawie przy 4096 :/ Ogólnie taka rada starajcie się utrzymać najwyższą liczbę w jednym z rogów i wtedy samo będzie szło (np. na początku poruszać się tylko góra i lewo a w ostateczności jak się zblokujecie to jeden ruch w prawo i zaraz znowu w lewo, byle by tylko nie pozbyć się z rogu najwyższej liczby 🙂
Podobnie jak Dark Souls II, wolę się tym nie interesować, bo potrzeba by poszerzacza czasu 😉 Ale zajawka nadzwyczaj ciekawa.
Wszystko jest kradzieżą intelektualną. Jedynie neandertalczyk, który jako pierwszy otworzył bezzębne usta i jęknął AAAAAA! może być uznawany za samoistnego twórcę.
Wciąga jak diabli 🙂