Nie Szanghaj, nie Dubaj, nawet nie Nowy Jork, lecz stary dobry Londyn. Dwa projekty walczą tam o miano lotniska XXI wieku, które ma zastąpić wysłużony Heathrow.
Najpierw do boju ruszył najbardziej aktywny architekt świata, Norman Foster. Brytyjczyk z Manchesteru w Warszawie zaprojektował budynek Metropolitan na Placu Piłsudskiego, ale w swojej ojczyźnie ma o wiele bardziej dalekosiężne plany. Wyceniany na około 50 mld funtów projekt Thames Hub jest ogólną wizją infrastruktury transportu w Wielkiej Brytanii, z uwzględnieniem przebudowy lotniska Heathrow oraz wzniesieniem nowej, olbrzymiej stacji kolejowej, portu, sieci przesyłu energii i bariery przeciwpowodziowej. Foster ma już doświadczenie w przeróbkach i unowocześnieniach znanych obiektów, ale w takiej skali jeszcze nie pracował. Jak chyba zresztą wszyscy inni architekci świata.
Obecnie zaskakujący projekt przedstawiło utworzone przez burmistrza Londynu Borisa Johnsona konsorcjum Testrad (Thames Estuary Research and Development). Wyceniany na 47 mld funtów, ma zostać zrealizowany w ciągu 7 lat. Zakłada on budowę nowego lotniska, zwanego roboczo London Britannia Airport umiejscowionego około 80 km na wschód od Londynu na sztucznej wyspie w miejscu gdzie koryto Tamizy staje się lejkowate, blisko samego ujścia do Morza Północnego. Sześć pasów startowych ma umożliwiać lądowanie czterech samolotów jednocześnie bez względu na panujące warunki pogodowe. I teraz najlepsze – odprawa pasażerów odbywałaby się w Londynie, a nie na samym lotnisku! Testrad planuje, że wykorzysta się do tego m.in. nowoczesny dworzec St Pancras International, z którego ludzie dowożeni byliby na London Britannia Airport szybką koleją.
Przeciwnicy tych projektów są równie twardzi jak lobbyści. Na „nie” są oczywiście władze lotniska Heathrow, które zwłaszcza przy realizacji projektu Testradu niemal na pewno zostałoby zlikwidowane, a teren zostałby sprzedany deweloperom. Nowe budowy nie podobają się również ekologom i pomniejszym organizacjom przyrodniczym z pobliskich hrabstw. Z pewnością łatwo nie odpuszczą. Szykuje się więc prawdziwy bój o marzenia XXI wieku.
Opis Thames Hub na stronach firmy Normana Fostera
London Britannia Airport na stronie Testradu
Źródło grafiki: testrad.co.uk
ten port ma ufo!?